Hvidvask

                PERSONDATABESKYTTELSE
                GDPR OG LOV OM HVIDVASK


Formålet med indsamling/registrering


Jeg er ansvarlig for de data du indsender hertil, i.h.t gældende lovgivning om beskyttelse af persondata.

Formålet med indsamling og behandling af data er alene, at yde advokatbistand i den konkrete sag du har henvendt dig om. 

Der indsamles alene de data, der er nødvendige for at kunne løse den opgave, der er indgået aftale om.

Der vil således ikke indhente eller registreres personfølsomme oplysninger, om f.eks. race, politiske holdninger, religiøs overbevisning, seksuel orientering, o. lign.


Hvidvaskloven


I visse typer af sager er jeg forpligtet til at indhente, og opbevare persondata i.h.t. hvidvaskloven. 

Det gælder f.eks. sager om køb og salg af fast ejendom eller virksomhed, eller hvis sagen indbefatter deltagelse ved oprettelse, drift eller ledelse af en virksomhed, fond, forening eller lign.

I disse sager skal der indhentes oplysninger om kundens identitet, navn og cpr. nr. Er kunden en virksomhed indhentes navn og cvr.nr. samt oplysninger om reelle ejere.

Oplysninger indhentet i.h.t hvidvaskloven skal opbevares i 5 år fra forretningsforbindelsens ophør, eller en konkret sags afslutning.


Data indhentet som led i fondsadministration


Personoplysninger der er modtaget af mig som fondsadministrator, vil udelukkende blive anvendt ved udbetaling af legat og den lovpligtige indberetning, som skal foretages til SKAT via fondens revisor.

Personoplysninger som konto samt CPR nr. betragtes som fortrolige. De skal derfor sendes som sikker mail, evt. alm. post, eller overgives til mig telefonisk.
Min videresendele af oplysningerne sker som sikker mail, og oplysningerne slettes så snart behandlingen er slut.


Videregivelse af personoplysninger


Videregivelse af personoplysninger sker alene i det omfang det er nødvendigt for at behandle sagen, og kun til personer, der er direkte involveret i sagen, f.eks. modparter og samarbejdspartnere.  

Hvis den sag der behandles, indebærer at der skal søges informationer hos offentlige myndigheder, kan der ske videregivelse af oplysninger i den forbindelse. Det samme vil være tilfældet ved tinglysning af rettigheder, og ved registrering af personforhold i tilknytning til selskaber fonde mv.


Opbevaring af data


Mit firma er et en mands kontor, hvortil alene indehaveren har adgang. Kontoret er aflåst når indehaveren ikke er til stede.

Fysiske person data opbevares i det aflåste kontor og i aflåst stålskab, indtil de makuleres. 

Digitale data opbevares i webarkiv med adgangskode, som alene firmaets indehaver er bekendt med. 

Data, fysiske såvel som digitale slettes så snart der ikke er brug for dem længere til at løse den sag, der er til behandling. I almindelighed slettes data efter 5 år. Hvis den behandlede sag indebærer mulighed for krav om rådgiveransvar kan firmaet beslutte at opbevare data indtil forældelse er indtrådt.

Data som efter hvidvaskningsloven skal opbevares i 5 år, slettes senest 1 mdr. efter periodens udløb.


Oplysninger til dig


Du har ret til at kontakte firmaet og få oplyst hvilke personoplysninger, der er registreret om dig. Du har tillige ret til at få korrigeret eventuelle fejl i de registrerede oplysninger.

Hvis du ønsker, at få slettet data før den angivne periodes udløb, eller hvis du ønsker at begrænse  anvendelsen af dine data, skal du henvende dig straks. 

Ønsker du at klage over behandlingen af dine data, så ret venligst henvendelse  via e-mail eller telefonisk.

Du har også mulighed for at klage til Datatilsynet- se om denne mulighed på Datatilsynets hjemmeside www.datatilsynet.dk. På denne hjemmeside finder du også yderligere informationer om dine datarettigheder.

Medlem af Advokatsamfundet & Danske Advokater